مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22324 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

در مورد شبهاتي كه در مورد مسائل اعتقادي برايم بوجود مي آيد چه كنم؟
سؤالاتي كه در مورد اعتقادات ديني براي انسان پيش مي آيد بسيار طبيعي است و بايد با آن برخورد منطقي كرد. چرا كه اصل پذيرش دين بر اساس دليل و برهان مي باشد. راه اساسي براي برطرف كردن شبهات اين است كه مطالعات لازم را در آن زمينه انجام دهيم. شبهه هنگامي در ذهن انسان به وجود مي آيد كه مطلبي را كه قبلاً اعتقاد داشته است يا مطلبي كه به تازگي فهميده است در تعارض ببيند و در حقانيت مطلب اول ترديد كند. كساني كه مطالعات بيشتري در زمينه هاي علمي دارند ممكن است شبهات بيشتري براي آنها پيش بيايد و اعتقادات قبلي خود را در تعارض با يافته هاي جديد خود بيابند بهترين راه حل اين مشكل روي آوردن به مطالعات وسيع در زمينه مباحث ديني و مواردي است كه براي انسان شبهه به وجود آمده است. مثلاً اگر شك در وجود ائمه اطهار(ع)، پيدا مي كنيد مطالعه در زندگي آنها مي تواند اين ذهنيت را به تدريج تعديل كند و به شما اين امكان را بدهد كه نه تنها در وجود ائمه اطهار(ع) ترديد به خود راه ندهيد بلكه آنها را الگوي خود قرار داده و ارتباط روحي عميق نيز با آنها داشته باشيد. همچنين مطالعه در زمينه كتب خداشناسي مي تواند ذهنيت بهتري در مورد وجود خدا و قدرت و عظمت الهي در شما ايجاد كند. قرائت آيات قرآن و توجه به معاني آن و تفكر در آيات قرآن نيز در كسب اطمينان و آرامش لازم مؤثر است. البته گاهي افكار آزار دهنده در ذهن انسان شكل مي گيرد كه از وسوسه شيطان مي تواند باشد تا انسان را از آرامش و اطمينان كه زمينه رشد ايمان است دور سازد. چرا كه شيطان حتي در افراد با تقوي ايجاد وسوسه مي كند اما آنها با پناه به خدا و ياد او، شيطان را از خود رانده و به حقايق الهي بينا مي گردند. قرآن كريم مي فرمايد: {A{/Bوَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ اَلشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ إِنَّ اَلَّذِينَ اِتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ اَلشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ {w1-23w}{I7:201-200I}/}A}؛ {Mو هر گاه وسوسه اي از شيطان به تو رسد به خدا پناه بر كه او شنونده و داناست پرهيزكاران هنگامي كه گرفتار وسوسه هاي شيطاني شوند به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) مي افتند (و در پرتو ياد او، راه حق را مي بيند و) ناگهان بينا مي گردندM}، {V(سوره اعراف، آيه 200 و 201)V}. بنابراين اگر احساس كرديد افكار آزار دهنده، ريشه علمي و منطقي ندارد و از القاءات شيطاني است با ياد خدا و بي توجهي به آن؛ خود را از آزار چنين افكاري آسوده سازيد. البته راه اساسي زدودن ريشه شبهات و يافتن پاسخ منطقي مي باشد در واقع اصل شبهه و شك منفي نيست بلكه شك مي تواند زمينه يقين انسان را فراهم كنيد و او را به آرامش و اطمينان برساند به شرطي كه انسان به دنبال پاسخ صحيح از طريق مطالعه و مشاوره باشد. ناگفته نماند هجوم اين گونه افكار پريشان در موقعيت سني نوجواني و جواني طبيعي است و براي بسياري ديگر از دوستان شما نيز چه بسا اتفاق بيفتد. امّا پس از گذر اين مرحله سني و فراهم شدن زمينه اشتغال و تشكيل خانواده، تمام اين فراز و نشيب هاي روحي رخت بر مي بندد و آدمي به نوعي تعادل روحي و ثبات رواني پيدا مي كند. امّا براي غلبه بر اين گونه افكار آزار دهنده شما مي توانيد سؤالات و شبهات خود را در هر زمينه اي به اين مركز ارسال نماييد تا پاسخ هاي مناسب از سوي كارشناسان داده شود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.